TRO?

15feb21

Hva er TRO?

Alle tror på noe! Eller skal vi si at vi tror på så enormt mye forskjellig. Noen tror på «The Big Bang». Andre tror på evolusjons teorien. Atter andre mener at Gud står bak alt som finnes og ble skapt på 6 dager. Andre tror på det samme bare at det tok 25 tusener billioner år. Også er det de som ikke tror på noe, bare at alt finnes finnes og «Who Cares».

Oppsummert så må man kunne si at vi alle tror på noe i en eller annen form. Å ikke tro er det samme som å skru av hjernen og fornekte logisk tenkning om at alt har et opphav og at det MÅ finnes en kraft eller Gud i en eller annen form.

Vår tror får næring i det miljøet vi vandrer og får input. Vår mangel på tro det samme. Der det finnes fokus på troen og opphavet til det man tro på vil det skapes en felles troes forståelse. Eller mangel på.

Alle tror på noe er min påstand og mitt oppfølging spørsmål er: Hva tror du på? Det er ditt valg, mitt valg og vårt eget ansvar. Jeg er oppdratt i et hjem der troen på Gud som den er beskrevet i Bibelen er den troverdige og sanne Gud. Jeg strevde med å følge den rette tro og rette vei når jeg var ung. Etter mine runder med «Piker Vin og Sang» så ble det en overbevisning om det ikke er en teori eller en lære men en virkelighet. Fra det punktet har jeg forsøkt å finne ut av troens vanskelige og inspirerende landskap. For dette er ikke lett og den som sier det, har ikke gått særlig dypt i problem kompleksene. Derfor tror vi, tviler vi, undrer vi og er på vei i troens rike. Det finnes mange gode metoder for å gi utrykk for troen eller tvilen. Noen står på et gatehjørne og roper ut sitt budskap om tro. Andre skriver det på sosiale medier. Det er alt av god mening. Når det gjelder troen vår så blir den trygg og sterk når den er personlig, dvs at den er erfart og bearbeidet og blir som et fundament. Først da blir den det anker festet som holder i livets stormer. Jeg tror aldri en personlig tror gir alle svar på alle spørsmål man har eller hører, men at den gir trygghet og ro til å leve i paradokser som livet gir oss. I kristen tro enes man om Den apostoliske trosbekjennelse:

«Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.  Amen.»

Ganske interessant dette med troes bekjennelse. Det man sier, hører og taler skaper troes paradigmet. Når man lytter til mennesker og ser på hvordan man tar valg og tenker om seg selv så er det ofte et resultat av sin egen troes bekjennelse. Noen har mere tvil i sin bekjennelse men vi er et resultat av det vi tror på. 

Jeg er en Kristus troende og finner det meningsfull og lar meg påvirke av det som går den veien. Her er en tanke fra han som skrev 2/3 av det Nye Testamentet i Bibelen, Paulus: 

«Vi har den samme troens Ånd som det står skrevet om: Jeg trodde, derfor talte jeg. Også vi tror, og derfor taler vi. For vi vet at han som reiste opp Herren Jesus, han skal også reise oss opp sammen med ham og føre oss fram sammen med dere. Men alt skjer for deres skyld, for at nåden skal bli stor og få takken til å stige fra så mange flere – til Guds ære. Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige. For det synlige tar slutt, det usynlige er evig.»

2. Korinter 4:13-15,18

Troen dreier seg ikke om det synlige men det som IKKE er synlig. Vi kan jo ikke tro på noe man ser? Troen er noe som stikker lenger og dypere. Det er en type overbevisning om et Håp man har overbevisning om. Vi ser jo ofte at vi tror at det blir godt vær i morgen. Vi tror på de aksjene, at livet blir slik og slik. I Bibelsk forstand blir troen vår utfordret til å tro og leve i Håpet om at det som Gud sa er sant. 

Hva tror du?

Hva sier du til deg selv?

Hva definerer troen din?

Hvor tror du mere en du tviler? 

Min oppfordring til deg er å gi næring  til troen din, din personlige tro og ikke bare det som foregår rundt deg og hva alle andre mener men gå hakket dypere og finn ut av dette med tro. Jeg vil bli med deg på vandringen. Send meg gjerne en mail med spørsmål eller kommentarer. 

Jk



No Responses Yet to “TRO?”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: