Tilgivelse

19feb21

Hva i all verden tror vi på?

Tilgivelse er et spennende konsept. Er det mulig å tilgi når andre har såret meg og virkelig har tråkket over. Fysisk, Psykisk eller andre måter. Så mange av oss bærer på ting som livet har påført oss og som har blitt vanskelig. Å bli mobbet på skolen, i venne gjengen eller overtredelser av foresatte gjør et enormt inntrykk i våre sinn. I voksen alder klan man bli en del av psykologiske verdens kriger på arbeidsplasser, familie og i organisasjons livet. Desverre ser det ut som om det å bli såret, prøvet og testet er endel av livet. MEN det gjør ikke livet enklere for det. 

Dette med å tilgi er noe som krever mye av oss. MEN hva har det med tro å gjøre?

Selve fortellingen i bibelen er som følger: 

Gud skapte noen mennesker og alt var harmoni. Så kommer en konflikt og hele harmonien ble ødelagt og avstand kom. Gud ble lei seg og det ble menneskene også, men det gikk veldig lang tid før det ble en forsoning på konflikten. Gud fikset opp med å sende sin Sønn for å sette oss fri fra oss selv og alt vi har messet livet til med. Når Jesus døde på korset så var det vi kaller en stedfortredende død. Dvs at Han betalte det jeg ikke kunne. Han ble den som fikset opp og tilgav oss. Og dette kommer ut av at Gud er kjærlighet og gjør kjærlighet. 

Johannes 3:16-17 sier: «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham»

Dette er kjernen i den kristne tro. «At vi messet opp», Gud kom oss i møte og tilgav oss og når vi velger å ta imot tilgivelsen så etableres en ny relasjon. 

Å bli tilgitt er noe som vi alle lengter etter. I det store og det lille. MEN å tilgi er noe av det mest utfordrende som finnes. Spesielt å tilgi når andre har villet og gjort stygge ting mot meg! Å be om tilgivelse sitter også mange ganger langt inne. Det finnes noe ydmykende i hele konseptet. Å tilgi urett, harde ord og vanskelige situasjoner krever mye av oss alle sammen. Men når det er sagt så er det faktisk ingen vei utenom. Skal man få til sitt eget liv og finne en vei videre så er tilgivelse å gi slipp på retten til hevn. 

Å tilgi er ikke det samme som å gi den andre parten rett eller ikke mene at dette var galt, men det betyr å gi opp retten til hevn. 

Tilgivelse er i den kristne tro å ta imot tilgivelse fra Gud som Han tilbyr gjennom Jesus Kristus. Det er Guds gavepakke nr 1! En tilgivelse uten en gjemt agenda og det beste er at når Han tilgir så er det OGSÅ glemt og blir ikke brukt mot på et senere tidspunkt. Til og med når du gjør noe feil igjen så blir ikke dette tatt opp igjen. Egentlig en utrolig måte å tilgi på. Jesus sa til vennene sine på spørsmål om hvor mye skal vi holde på å tilgi: 7 x 70= altså 490 ganger. Da vil noen si at 490 er limit, men det var nok litt dypere Jesus tenkte på. Å tilgi er noe man gjør, igjen, igjen og igjen. Det er som en kjærlighets full mor og far. De tilgir sine barn. 

En ateist sa det slik i en debatt TV program i Engeland: «Det jeg misunner dere kristne mest er at dere har noen som kan tilgi dere.»  Dette er en utrolig sannhet. Å bli tilgitt uten å gjøre seg fortjent til det. Det er bare å spør etter det så kommer det uten å at det blir stillt krav, penger, gjerninger eller andre ytelser til. 

I mellom å gi tilgivelse og ta imot tilgivelse er livet. Alternativet er ikke et alternativ. Å ikke tilgi er å skade seg selv og sine omgivelser. Å tilgi er å ta imot skaper opprettelse og helbredelse. Å ikke tilgi skaper bitterhet og destruktive liv. 

Men å tilgi er ikke det samme som å glemme eller å skru av hjernen og minnet og gjøre som ingenting har hendt. Tillit og troverdighet er noe helt annet mellom menneskelig. Det tar lang tid å bygge opp igjen den broen som ble ødelagt. Det er ok.

Jesus sier når han henger på korset: «Far, Tilgi dem fordi de vet ikke hva de gjør.»

Tilgivelse er «Tipping point» i den kristne tro. Vi blir tilgitt fordi en med en slik makt gir den til oss uten å kreve noe. Det kalles NÅDE. Den er gratis, Den er for alle. Den er for alle ting.

Den er utrolig! 

Vår utfordring er å gjøre det som Paulus sier i et brev til en kristen menighet i Tyrkia:

Efeserne 4: 32 «Vær gode mot hverandre, vis medfølelse og tilgi hverandre, slik Gud har tilgitt dere i Kristus.»

Hva tenker du?

  • Tror du Gud vil tilgi deg? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  • Er det noe du ikke kan tilgi? Hvorfor? Hvorfor ikke?



No Responses Yet to “Tilgivelse”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: