Jesus, Hva er det med det navnet?

22feb21

Jesus, Hva er det med det navnet?

Hva i all verden tror vi på? Eller rette sagt, HVEM tror vi på? Alle tror på noe i en eller annen form. Vi tror på en kraft, en hendelse, en teori eller en historie om noe.

Jesus er et navn som betyr, Gud frelser. Han fikk det av moren, Maria. Han levde for over 2000 år siden men er mere populær en alle andre etter alle disse årene. Akkurat DET kan ikke sies om alle andre som har levd. Pop stjerner, Konger og filosofer. En enkel gutt, oppvokst i et lite land i Midtøsten. Ingen hær eller revolusjonerende teknikk med innovasjon som satte alle konkurrenter ut av spill. Han var en enkel men kraftfull ung mann som hadde en agenda: Demonstrerer Guds Rikes tanke til noen få mennesker som skulle multiplisere dette ut til hele verden. Han fikk det til. Det Han sa ble til virkelighet og planen er «In progress» VG siterer i denne artikkelen TIMES Magazin: 

1. Jesus
2. Napoleon
3. Muhammed
4. William Shakespeare
5. Abraham Lincoln
6. George Washington
7. Adolf Hitler
8. Aristoteles
9. Alexander den store
10. Thomas Jefferson
11. Henry VIII av England
12. Charles Darwin
13. Elizabeth I av England
14. Karl Marx
15. Julius Caesar
16. Queen Victoria
17. Martin Luther
18. Joseph Stalin
19. Albert Einstein
20, Christopher Columbus

Dette er så enormt mange store navn, history makers and World shakers. Men ikke alle gode og selv om man legger igjen noe i historien er det ikke alltid det betyr noe i dag?

Så hva er hemmeligheten bak suksessen? Hva ideen Hans? Hvorfor har han overlevd alle kriser, kriger og nederlag. Han overlevde (bokstavelig) det å dø?

Det er sikkert 10 000 grunner til dette men han selv sier at Han er kommet for å forkynne, proklamere og leve ut de Gode Nyhetene. Hva er det da? Det er at Gud elsket oss så høyt at Han gav sin egen sønn Jesus som en soning for alle våre feil, mangler og synder. Til og med våre sykdommer tok Han på seg. Dette er de tidløse og enkle sannhetene som INGEN andre kan hamle opp med, og mange har prøvet på det men enda ingen greier å matche. Han er Nåde og Sannhet. Han gir sannhet og nåde. Sannheten om seg selv og sannheten om oss selv. Johannes evangelium sier 1:15 Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.» 16 Av hans fylde har vi alle fått,
nåde over nåde. 17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. 18 Ingen har noen gang sett Gud,
men den enbårne, som er Gud,
og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er. 

I nåden er frelsen som grunntone og Han vil frelse oss fra alt det destruktive og ikke minst frelse oss fra oss selv. Han er ikke gått ut på dato og hadde et budskap for fortiden men i dag er det samme budskapet. For deg og meg. Alle i din verden. De med en kristen kultur bakgrunn og de som kommer ut fra andre religioner og de som ikke har noe forhold til tro eller religion.  Det er nåde nok for alle. Den nåden er som en åpen himmel der det bare er gode gaver. 

Noe av det mest geniale med det Jesus sier er at Han viser oss veien til Gud og ikke bare det men viser oss HVEM Han er. Helt i begynnelsen av brevet til Hebreerne i det Nye Testamentet kan vi lese: «Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden.  3 Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord.»

Noen av de som gikk sammen med Jesus da han vandret på jorden skrev det slik i Apostlenes gjerninger, dvs de som hadde levd nært på Jesus i tre år sa dette om han: «Jesus fra Nasaret ble salvet av Gud med Hellig Ånd og kraft, og han gikk omkring overalt og gjorde vel og helbredet alle som var underkuet av djevelen, for Gud var med ham.» Apostlenes gjerninger 10:38.

Om man vil utvikle sin tro og lære hva den kristne tro handler om så kommer man ikke utenom Jesus. Han er som grunnsteinen i den kristne troen. Han er troens opphavsmann og fullender sier noen skrifter. Her kommer troen imot oss istedenfor for at vi selv må krampaktig produsere noe selv. Noe av det beste med denne mannen Jesus, er at han er fortsatt oppegående, tidløs og nærværende. Du kan nå han akkurat der du er nå. Uansett hva livet har gjort med deg eller du har gjort med livet så er det bare å sette i gang den reisen mot livets sentrum som er Jesus Kristus. Han er den vi stiller klokken etter. Han har etablert vår etikk undervisning og gitt oss et humant menneskesyn og det beste er at Han vil være en venn, og nærværende kraft i din reise fremover, enten den er lys eller krevende. Hvor man gjør det? Well, du gjør det som er naturlig for deg. Snakk med Han, Les i Ordet Hans, snakk med noen kristne og be sammen? Send meg gjerne en mail. Han er mere nærværende en hva du kan forestille deg. 

Oppsumert er dette Jesus Kristus gav oss:

  • Nytt liv 
  • Evig liv 
  • Godt liv 

Vet ikke med deg men dette treffer meg hjemme. Lykke til med din egen troes reise og ikke hold tilbake. Han er der!



No Responses Yet to “Jesus, Hva er det med det navnet?”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere liker dette: