Hvem følger du?

06mai21

Hvem følger du?

Hvem følger du? Hva følger du? Hvorfor det og hvorfor ikke?

Sånne spørsmål tar veldig mye tid å svare på fordi man må gå hakket dypere for å svare. De er viktige på alle livets nivåer. Det reflekterer verdier, visjoner og sosialt samkvem.

Noe av det første Jesus gjorde når han startet sin tjeneste her på jorden var å utfordre de som han ville ha med seg, Følg meg! De fulgte han av mange grunner. Det ble en kjerne på 12 og endel andre kom og gikk. Noen fulgte fordi de så mirakler, andre fordi de ble mette og atter andre fordi de var imponert over budskapet til Jesus og den måten han kommuniserte på. Det er mye som er effekten av å være en Jesus etterfølger, men det som Jesus basic sa vi burde holde på med var å forkynne, proklamere de gode nyhetene og å gjøre alle til disipler, etterfølger av Jesus .  

Her er mitt poeng: Hvem følger du? Er du en disippel? Og hva i all verden betyr det? Jeg kom over dette statementet: “How To Make Disciples in the Everyday Spaces of Life?

The Western church finds itself in the midst of a seismic cultural shift, as secular paradigms threaten to remove any spiritual explanation for life, and Christianity is often viewed with skepticism and cynicism.” Vår verden er definitivt annerledes en den verden som de første etterfølgerne av Jesus levde i. Men det betyr ikke at den ikke kan sammenlignes. Det å være menneske er det samme. Gud er den samme men vår kultur og utfordringer er annerledes. Når Jesus ba oss å følge Han så var det ikke et tidsbestemt epoke. Den utforingen er tidløs og den samme i dag, men utfordringen er annerledes. Forskjellen på den tiden og vår tid kan kanskje mest forståes med at samtids kulturen er mere sekulær en tidligere. Sekulariseringen har gått i et høyt tempo de siste tiårene og da blir premissene på å følge en Guds Rike kultur større en tidligere. Dette er har mage utforinger men også mange muligheter. Paulus sier noe om dette i Romerbrevet 12 vers 2 der han utfordrer oss til å ikke bli så oppslukt av vår egen kultur at vi glemmer hvor vi skal hente idealene og verdien fra.

Men hva er en disippel? Hvem definerer det og hvordan leves det ut?

Ifølge retreatbevegelsens far, Edin Løvås, finnes det seks kjennetegn på en disippel. Disse er: 1. En disippel har en personlig relasjon til Jesus. 2. En disippel lever dagliglivet sammen med Jesus. 3. En disippel blir stadig mer lik Jesus. 4. En disippel gjør Jesus sine interesser i verden til sine interesser. 5. En disippel lever i felleskap med andre disipler. 6. En disippel forenkler livet slik at en kan leve som en disippel.

Vi tenker ofte at det kristne livet leves på søndager og en tur innom en Gudstjeneste gjør susen. Mandag til lørdag er mitt liv med en verdiorientert livstil, der jeg prøver å være et godt menneske.  Hmmm. Edin Løvås never faktisk ikke noe om Gudstjenester eller kirke eller søndag med et ord her. Det betyr ikke at det er feil eller har liten verdi, men i dagens tema detter det noe ned på listen.  Etter å vært i menighets byggende virksomhet i nærmere 40 år så gjør jeg meg noen refleksjoner.  Jeg tror at dette punktet, nemlig å vandre med Kristus i livets mange fasetter og ups and down, er den dimensjonen vi har fokusert for lite på. Vi snakker for mye om alt annet en hva betyr det egentlig å være en Kristus etterfølger når man er i studier, i jobb, bygger familie, har blitt besteforeldre eller er en leder i en eller annen form. Det å la Jesus bli Herre i sitt daglige liv er en øvelse. Den øvelsen blir livstil når man overgir seg til å følge og ikke lede. Det er en prosess som aldri tar slutt og en prosess som innebærer stadig å ville følge videre. 

Hvordan ville ditt liv sett ut om du tok disippel livet til neste nivå?



No Responses Yet to “Hvem følger du?”

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: